Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Hondan summeri huutaa

Takaisin keskustelualueille
1.   Hondan summeri huutaa    Aleksi510 - 30/10/2023 16:06:04
Iltaa, Honda bf 80 vm 2019 ajettu 300h summeri ääntää heti käynnistyksen jälkeen. Mitään vikavaloja ei anna (oliko siinä nyt öljynpaine, lämmöt, moottorin vikavalo). Huolto juuri tehty; tulpat, öljyt+ suodin, polttoaine suodin, polttoaineen korkeapainesuodin, vedenerotin tyhjennetty. Merkkivesi tulee, kone käy hyvin, tehot tallella. Trimmi ja mittari toimii, mikäli siitä tulisi. Ei kai tuo nyt pakkasesta varoita? Nyt kahtena eri reissuna tehnyt aamusta käynnistyksen jälkeen summeri huutaa hetken. Illalla laituriin tullessa sammutin koneen ja käynnistin uudestaan ja silloin ei kuulu ääntä. Saakohan tuosta jotain vikakoodeja ulos? Melkein kauden tuo minulla toimikin, liekkö tuo tulisi kuntoon ihan vaan uhkaamalla vaihtaa merkkiä?
2.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Zoodi - 30/10/2023 23:42:01
Kappas vain. Minulla sama kone vm. 2018. Summeri soi muutaman sekunnin kalaan lähtiessä. Päivän mittaan kun konetta käynnistelee niin ei pidä ääntä. Liittyy jotenkin kylmäkäynnistykseen tuo ääntäminen. Sama ääntäminen tapahtunut myös jo syyskuussa, jolloin vielä reilut plussakelit. Huollossa olivat ihmeissään. Eivät olleet kuulleet moisesta. Onko muita vastaavia tällä palstalla.
3.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Luukkanen - 31/10/2023 9:48:12
Onko teillä kone kipattuna kärryllä?
4.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Jannu - 31/10/2023 11:29:32
Eipä hätää. On ihan normaalia. Mulla hondan 90 heppanen ja antaa melkein aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä lyhyen vinkaisun summerista ennen kun lähtee öljyt liikkeelle. Noin sekunnin tai parin mittasen äänen ehkä.
5.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Zoodi - 31/10/2023 10:22:35
Kyllä minulla on kipattuna. Kun olen laskenut veneen veteen olen trimmannut koneen alas ehkä minuutiksi tai kahdeksi ja sitten startannut. Sitten summeri soi muutamia sekunteja ja öljynpaineen vihreä merkkivalo ei pala. Kun summeri sammuu niin merkkivalo syttyy ja kaikki OK. Liittyy siis ilmeisesti öljynpaineeseen. Minulla on toisessa veneessä myös Honda 90 hv. Se ei kuitenkaan koskaan tee tällaista.
6.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Luukkanen - 31/10/2023 11:09:18
Moi, juurikin öljynpaineesta kyse. Ei vaarallista vaan anturi herjaa kun öljy on hieman jäykempää kylmänä.
7.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Aleksi510 - 31/10/2023 13:57:20
Itsellä kanssa kone kipattuna kuljetus asennossa trailerilla. Siitä vene vesille ja trimmaa koneen alas ja käynnistys. Tuossa eräs veneliike neuvoi hetken pitämään virtoja päällä ennen käynnistystä. Jos heti starttaa saattaa summeri alkaa huutaa. Vene meni nyt huoltoon katsotaan vikakoodit kuitenkin ja samalla vaihtuu termostaatti ja vesipumppu, kun niillä aika täysi.
8.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Zoodi - 31/10/2023 19:34:46
No juu. Tuota virtojen päällä pitämistä pitää seuraavalla kerralla testata. Voisitko rapsata tänne näkyykö vikakoodeissa merkintää summerin soitosta.
9.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Aleksi510 - 2/11/2023 15:29:26
Tänään tuli Honda huollosta. Ei ollut vikakoodeja. Epäilivät, että liian nopean käynnistyksen takia hetken summeri huutanut. Jatkossa rauhallisemmin käynnistelee. Tulipahan samalla käytyä kaikki läpi ja vesipumpun siipipyörä meni vaihtoon. Edellisessä 2 tahdissa vaihdettiin ensimmäistä kertaa siipipyörä 36 vuoden jälkeen. Hondassa kesti 5 vuotta ja 300 tuntia. Niin ne ajat ja materiaalit muuttuu.
10.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Otto räsänen - 3/11/2023 14:04:39
Mielellään ne huollossa vaihtavat sen siipipyörän vaikka joka toinen vuosi. Missä kunnossa tuo oli 300 tunnin jälkeen?
11.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Räiskis - 4/11/2023 10:10:10
Pari kesää sitten vaihdoin kaverin 2t 50hp Yamahaan siipipyörän, kone -90 luvun alusta ja eka kerta, tosin ei tunteja vatmaan kovin paljon. Huoltoliikkeestä mistä haettiin pyörä sanoivat että uudet ei ole pitkäikäisiä, kumilaatu varmaan tarkoituksella heikompaa? Niikuin Nokian kumisaappaat, puolustusvoimille tehdyt kestää mutta siviilikauppatavara pykiintyy parissa, kolmessa vuodessa.
12.   [Vt] Hondan summeri huutaa    tkorkka - 4/11/2023 11:16:43
Suzukissa 2500 h mittarissa. Vaihdoin orkkis impellerin jossain 1000 h kohdilla vaikka ei oireillut mitenkään. Sen jälkeen vaihtanut n. 600 h välein Suzukin huoltokitin mukana tulevan siipipyörän ja pumpun pesän. Koskaan ei mitään oireita ole ollut ja kaikki vaihdetut siipipyörät ihan hyvän näköisiä ilman mitään kulumaa. Tuo huoltokitti on suht edullinen huomioiden miten paljon osia se pitää sisällään, niin olen ajatellut vaihtaa kuluvia osia etukäteen sen sijaan että lähden reissuun korjaamaan konetta.
13.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Aleksi510 - 4/11/2023 15:59:28
Eipä tuo omaan silmään näyttänyt kuluneelta 300 tunnissa. Huoltosetä ja hondan manuaali oli sitä mieltä, että se on vaihdettava niin uskotaan. Ideana kanssa ollut, että vehkeet pelaa reissulla niin harvoin, kun lähtemään pääsee. Perjantaina aikaisin aamusta eli huollon jälkeen summeri taas soi 5 sekuntia käynnistyksen jälkeen. Tällä kertaa käynnistetty rauhallisesti. Jotainhan tuo yrittää kommunikoida, emme vaan ymmärrä toisiamme.
14.   [Vt] Hondan summeri huutaa    Paavali - 4/11/2023 16:07:54
Itsellä 90hv honda ja aina se summeri pirisee kylmäkäynnistyksessä kun tarpeeksi kylmä. Sammutan koneen heti ja starttaan uudestaan niin ei summeri soinut ikinä toiseen kertaan. Kylmyyteen se liittyy varmasti.