Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Langaton takilaohjausjärjstelmä

Takaisin keskustelualueille
1.   Langaton takilaohjausjärjstelmä    Tippa - 12/12/2015 11:37:09
Nyt saatavilla myös Scotteihin. Moduuli tulee moottorikoteloon, joten ulkoisia koteloita ei tarvita. Sama toiminnallisuus kuin Cannonin ohjaimissa. Kaikki komponentit pohjautuvat nyt piirilevyihin. Paljon uutta toiminnallisuutta, kuten esimerkiksi tripla-klikkaukset. Android-sovellus asennettavissa Google playsta hakusanoilla 'trolling control'. Testausta varten takiloita voi lisätä päävalikon menusta. Lisätietoa web-sivuilta. Toiminnallisuudesta saa parhaan käsityksen katsomalla Videoita-sivulta ylimmän videon. Suoralinkki ohessa: https://youtu.be/r_fj2WO0jKo
2.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    tkorkka - 12/12/2015 12:54:13
Mielenkiintoinen laite. Toimiiko samanaikaisesti pohjaseuranta ja syklitoiminto, vai ovatko ne toisensa poissulkevia valintoja? Ainakaan Cannonin Digitroll 4:ssä ei näitä voi aktivoida samanaikaisesti, joten siinä mielessä tuo olisi edistyksellistä.
3.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    Tippa - 12/12/2015 13:45:42
Olen lanseerannut kokonaan uuden termin 'pohjaväistö'. Toiminnolle on 'On/Off' asetukset, oletuksena 'On'. Mikäli aktivoituna niin takila väistää aina automaattisesti pohjaa ja palaa takaisin alkuperäiseen syvyyteen. Pohjaväistö on aktiivisena myös Sykli-toiminnan kanssa ja kuula ei pääse koskaan laskemaan asetettua minimi-syvyyttä alemmaksi. Heti kun syvyys antaa myöden jatkuu sykli-toiminto normaalisti. Pohjaseuranta on siis eri asia kuin pohjaväistö. Pohjaseuranta on suunniteltu minimoimaan takilan liikkeet, eli aina kun asetetut ylä- tai alarajat saavutetaan, niin siirrytään raja-arvojen puoleen väliin. Sinällään mielenkiintoinen ajatus rakentaa järjestelmä toimimaan niin, että se käväisisi esim alarajalla tietyin väliajoin - helpohkosti toteutettavissa. Saisiko tällä sitten enemmän kalaa on kokonaan toinen juttu :)
4.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    Tippa - 12/12/2015 13:56:17
Pakollisena lisäyksenä vielä, että pohjaväistöä ei ole Cannonin digitrolleissa. Eli takilaa voi käyttää 'normaalisti' asettamalla syvyyden katkaisimesta tai kapulasta halutuksi ja silti ei tarvitse höntyillä nostamaan takiloita mikäli luiskahtaa matalikolle.
5.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    tkorkka - 12/12/2015 14:11:50
En tiedä noista uudemmista, mutta DT 4;ssä on Bottom Track toiminto, jossa voidaan asettaa takilalle alin syvyys. Reagointi pohjan madaltumiseen on säädettävissä ja kun pohja nousee niin käyttämilläni asetuksilla kuula nousee reilun parin metrin verran irti pohjasta. Vastaavasti matalikon jäätyä taakse kuula alkaa laskeutua takaisin alun perin asetettuun syvyyteen, jos vain pohjan syvyys sen sallii. Onko tämä nyt pohjanseuranta ominaisuus vai pohjanväistö, käsittääkseni molempia.
6.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    Tippa - 12/12/2015 14:32:09
Totta, maksimisyvyys/'vaijerin pituus' -toiminnolla voi jäljitellä pohjaväistöä, kyseessä on kuitenkin pohjaseuranta ja syvyyden vaihtaminen on 'mutkan' takana. Maksimisyvyys l. 'vaijerin pituus' on asetettavissa tuossa minun systeemissäkin, esim 15 metriin, jolloin pohjaseurannassa ei mene tätä syvyyttä syvemmälle (tai missään muussakaan toiminnossa). Tätä kautta saa järjestelmään myös kaksi painikkeista asetettavaa automaattista syvyyttä. Vaijerin pituus 12 m - tupla klikkaus alas, pohjaseuranta menee 12 metriin. Tripla-klikkaus (alas) toiminnoksi 'Siirry oletussyvyyteen', jolloin siirtyy asetettuun 'Painike toimintojen oletussyvyyteen', oletusasetuksena 8 m.
7.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    tkorkka - 12/12/2015 16:31:23
Hommaisin ehdottomasti tuon laitteesi jos minulla olisi Cannonin 10 STX tai 5 ST takilat, tai vastaavat Scottyt. Tuolla kohtuullisen pienellä lisäinvestoinnilla saa 'pohjanväistön' myötä niin paljon mukavuutta ja rentoutta uisteluun, että jo pelkästään se on hinnan arvoista.
8.   [Vt] Langaton takilaohjausjärjstelm...    Tippa - 13/12/2015 12:21:09
Kiitokset kommentista :) Scoteissa takilan voi laskea jarrukahvasta haluttuun syvyyteen. Pohjaväistö kytkeytyy automaattisesti tähän syvyyteen (mikäli päällä) ja väistää tarvittaessa pohjaa ja palaa takaisin alkuperäiseen syvyyteen. Scotty -toteutuksen toimintaperiaatteesta on tullut kyselyitä, eli lasku sähköisesti tapahtuu pyörittämällä moottoria jarrua vasten - yksinkertainen on kaunista :). Mikäli jarru on säädetty oikein (jarru vastus vähemmän kuin 2xkuulan paino) on laskeminen moottorille kevyempää kuin nostaminen. Jarrupalat ja metallilevy kestävät todella hyvin kulutusta, eikä noihin ole vaihtotarvetta normaalikäytössä vuosiin jos sittenkään. Toisaalta ne ovat myös edullisia ja helppo vaihtaa - luokkaa muutamia euroja kappale.