Ambassadeur 7000-mallin huolto ja jarrun bluprinttaus

 

by KV-setä

 

 

 

Tarvittavat työkalut:

 

Kelan omalla monitoimityökalulla pääsee pitkälle, sillä voi oikeastaan purkaa ja kasata koko kelan. Mutta lisäksi on hyvä olla seuraavat työkalut/tarpeet hommaa helpottamassa:

-          kelan mukana tuleva räjäytyskuva kelan osista

o       nokkapihdit e-lukkorengasta ja jousia varten(jos tarvis)

o       ruuveihin sopivat pari ruuvimeisseliä(jos tarvis)

o       puhtaita puuvillarättejä

o       pieni pesuallas osien pesua varten

o       lyhytkarvainen pensseli

o       moottorinpesuainetta

o       asetonia ja sille kannellinen astia (esim.lasipurkki)

o       #600 vesihiomapaperiarkki

o       lasilevy hioma-alustaksi

o       maalarinteippiä

o       kaksipuolista teippiä

o       kelaöljy

o       kelarasva

o       puhdas rätti vaikka äidin perintölakanasta

-          kamera jos haluaa dokumentoida tuotoksensa

 

Tässä ohjeessa kelana on 1987 hankittu, tyyppimerkillä 81–4. Numero on stanssattu kelan jalkaan. Ohjeet käyvät kuitenkin kaikkiin 7000-mallin keloihin itse jarrupakan osalta, myös Syncromalleihin ja Seveniin. Uusimmilla IAR-laakereilla varustettuja en ole purkanut ja niissähän on priimat hiilikuitujarrut.

 

Työn aloitus:

 

1.

 

Irroita vaihteistopääty kelan rungosta avaamalla kolme ruuvia auki ja vedä vaihteisto ulos pitäen samalla puolasta kiinni.

2.

 

Irrota kammen mutterin lukkolevy avaamalla sen lukitusruuvi. Irrota kammen mutteri vastapäivään kääntämällä.

 

3.

 

Irrota E-sokka varovasti ettei se lennä pitkin seiniä. Nosta kampi pois.

 

4.

 

Irrota jousialuslaatta nostamalla sekä jarrun tähtipyörä kiertämällä se vastapäivään ulos akselilta. Irrota 2 ruuvia kannesta.

 

5.

 

Nosta vaihteiston kansi pois.81-4 mallissa on vielä erillinen valk.muoviholkki akselin tukena kotelossa, mutta myöhemmissä malleissa se on tehty yhdeksi mustaksi muovivälikappaleeksi.

 

6.

 

Käännä antireverse-läpykkä (n.10mm metallipala missä kuparoidut läpät) ulospäin tämän vaihteiston alla näkyvistä hampaista ja nosta kuvassa oleva hammaspyörä-jarrupakka pois vaihteistosta.

 

 

 

Takasalpa(antireverse) näkyy tuossa oikeassa reunassa. Estää kammen takaliikkeen.

Katso myös että jarrupakan pystyakselissa oleva välysprikka on tallessa, näkyy tässä kuvassa kuparinvärisenä.

 

7.

 

Katso prikkojen ja jarrulevyjen asento purkaessasi jarrupakan. Pura ne järjestykseen pöydälle jos olet epävarma kokoamisesta. Väkäsillä varustettu levy tulee keskelle kahta muuta jarrulevyä. Ja suurempireikäiset fiiberilevyt messinkistä hammaspyörää vasten kuten kuvassa. Tarkista järjestys.

 

8.

Pese kaikki muut osat moottorinpesuaineella paitsi jarrulevyt ja huuhtele ne kuumalla vedellä. Hoituu kotona vessassa hyvin. Jarrulevyt laitat purkkiin joka kestää asetonia. Annat niiden liota sen aikaa kun peset rattaita ja vaihteistoa sekä päätyä. Nosta jarrulevyt pois asetonista ja kuivaa ne puhtaaseen rättiin, samoin vedellä huuhdellut osat. Laita ne järjestykseen pöydälle.

 

9.

 

Tuhri fiiberien pinnat molemmin puolin pehmeällä lyijykynällä (esim.tukkimiehen kynä tai timpurin kynä)

 

10.

 

Metalliset välilevyt hioaksesi kiinnitä 2-puolista teippiä johonkin sopivaan suoraan alustaan kiinni ja paina siihen yksi jarrulevy. Minulla on kuvassa koneistettu suora pala työkaluterästä mutta hommaan käy muukin sopiva suora palikka, improvisoikaa. Tietty tuohon olisi mahtunut leveällä teipillä kaikki kolme levyä kerralla oikein urakkamalliin;)

 

 

11.

 

Sopivan lasilevyn päälle laitetaan #600 vesihiomapaperi teipillä kiinni ja hiotaan prikkaa kevyesti pyörittämällä kunnes tehtaan mattapinta on hiottu pois kuten kuvassa. Ei yhtään enempää. Tämä jälki syntyy n. kymmenessä sekunnissa. Levy irrotetaan puukolla teipistä ja käännetään. Sama tehdään toiselle puolelle. Muut levyt työstetään tämän jälkeen. Teippi riittää pitämään ainakin yhden kelan levyt paikallaan hionnan aikana.

 

12.

 

Metalliset välilevyt pyyhitään mahdollisesta metallipölystä puhtaaksi. Alinta akselin jarrupintaa ei oikein kotioloissa saa hiottua mutta pelkkä välilevyjen suoristus auttaa jo huomattavasti asiaa. Tämän jälkeen kasataan koko jarrupaketti päinvastaisessa järjestyksessä kuin purettaessa. Isoin fiiberilevy hammasrattaan sisään ja pujotetaan akseli paikalleen. Käännetään paketti pöydälle ja seuraavaksi isompireikäinen fiiberilevy alimmaiseksi. Muut eivät siihen menisikään. Seuraavaksi metallilevy, fiiberi, metallilevy hampailla, fiiberilevy ja lopuksi metallilevy. Päällimmäiseksi kaksi kuperaa aluslevyä, suurempi ensin kuppipuoli kohti jarrulevyjä ja päälle pienempi levy kuppipuoli ylöspäin. Laita sen päälle välipalikka (tässä 81-4-mallissa vielä metallinen, myöhemmissä muovinen). Laita pieni vetoratas haarukkaan paikalleen ennen pakan paikalleen laittoa.

Nosta pakka paikalleen kun olet laittanut pari tippaa öljyä tappiin ja katsonut että pieni aluslevy on tain alapäässä paikallaan.

Takasalpa paikalleen väkäsrattaaseen joka on pakan alimpana. Avita vähän ruuvimeisselillä levittämään kuparoituja siipiä että saat ne paikalleen. Pikkaisen öljyä liikkuviin osiin ja kelarasvaa aivan aavistus hammasrattaisiin. Huomaat liian rasvan käytön viimeistään pakkasilla (vrt.Suomi konepistooli). Tarkoitus tällä öljyn ja rasvan vähyydellä on myös se, ettei yhtään siitä pääse jarrulevyjen väliin. Öljyiset levyt kylläkin toimivat mutta ennen pitkää öljyn ainesosien haihtuessa siitä tulee tiukkaa möhnää ja jarru lopettaa toimimisen.

 

13.

 

Nosta päätykotelo vaihteiston päälle ja kiinnitä kaksi lukitusruuvia sormitiukkuuteen Abun omalla avaimella. Irrota rasvakuppi ja tiputa siihen pari pisaraa kelaöljyä. C-mallin kuulalaakerit oman ohjeen mukaan, tämä koskee öljypronssilaakereita.

Laita aivan vähän kelarasvaa akselin välikappaleen päätyyn koska tähtipyörä painaa siihen. Pyöritä tähtipyörä paikalleen, kiinnitä E-lukkoprikka vaikka nokkapihdeillä, jousialuslevy sakarat alaspäin, kampi ja kammen lukitusmutteri Abun avaimella etusormitiukkuuteen. Laita lukkolevy mutterin päälle ja säädä ruuvin kolo vielä kohdilleen Abun avaimella. Kiinnitä ruuvi ja olet vaihteiston osalta valmis.

 

 

 

14.

 

Omista keloistani olen ottanut fiiberiset keskipakopainot noista 4 tapista pois koska en vetokeloilla heitä.

 

15.

Avaa räikkäpääty, vedä puola pois, räikkäpalikat jousineen ja ikiruuvin hammasratas voivat olla paikoillaan kun peset päädyn moottoripesuaineella, huuhtelet ja kuivaat.

 

16.

Kelan rungossa olevasta ikiruuvista irrotat alapuolelta ruuvimeisselillä suojakupin, vedät pienen ns. seuraajan sen alta ulos, otat ikiruuvin lukkoaluslevyn pois kelarungosta ja vedät ikiruuvin suojaputkineen ulos. Siimanohjain on nyt irrallaan eli varo sen putoamista. Pese ne moottorinpesuaineella kuten myös tyhjä kelarunko ja kuivaa.

Kelan kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Laita ikiruuvin hammasrattaan akseliin tippa sekä puolan laakerikupin huopaan pari tippaa kelaöljyä. Huomioi, ei yhtään öljyä eikä rasvaa räikän osiin. Tämä siksi että räikän ääni ei kuulu hyvin koska öljy vaimentaa ääniä kelarunkoon ja muoviosat vetorattaissa eivät tarvitse voitelua. Pese myös hyvin siimapuolan päässä oleva muoviratas.

Kiinnitä vaihteistopääty runkoon kolmella ruuvilla sormitiukkuuteen, työnnä puola paikoilleen ja katso että akselin pääty menee vetorattaan sisään. Laita ikiruuvi siimanohjaimineen kelarunkoon, ikiruuvin lukituslevy paikoilleen ja lopuksi räikkäpääty kolmella ruuvilla. Nämä ruuvit kiristät Abun avaimella, etteivät mene liian tiukalle. Puolan välyksen säädät siten että vaihteiston päätylaakerikuppi on kokonaan kiinni ja räikkäpäädyn laakerikupista säädät välyksen niin että tunnet puolan juuri ja juuri liikkuvan sivuttain. Jos et ole jo aikaisemmin laittanut ikiruuvin seuraajaa paikoilleen, tee se nyt ja kiristä suojakupu Abu-meisselillä paikoilleen. Tiputa pari tippaa ikiruuvin uriin kelaöljyä. Nämä ohjeet on tehty ilman siimaa olevalle kelalle. Jos siima on paikoillaan, katso ennen purkamista mihin suuntaan kelaus menee. Lukitse siima puolalle vaikka teipillä. Kasatessasi kelaa laita siimanohjain oikealle kohdalle ja menemään samaan suuntaan kuin purkaessa. Jos siima puolautuu epätasaisesti puolalle, esim. toiseen päähän enemmän, on seuraajan pää, eli ns. veitsi(siimanohjaimessa olevan ruuvin alla) todennäköisesti kulunut ja tulee uusia. Harvoin itse ikiruuvin urat kuluvat. Osia saa Abun diilereiltä.

 

Iloa ruuvaamiseen!

 

10.1.2009

kv-setä